Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie cię po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Nowa normalność i zarządzanie doświadczeniem pracownika
Personalizacja jest jednym z silniej zarysowujących się trendów w obszarze sprzedaży produktów oraz usług. O ile jednak np.
w branży e-commerce jest już oczywistością, o tyle w przypadku HR nadal jest podejściem rzadkim. Wojciech Miszewski, specjalista ds. SuccessFactors w firmie Quercus Sp. z o.o. wyjaśnia, jakie narzędzia pozwalają na personalizację relacji z pracownikiem.
Nowa normalność i zarządzanie doświadczeniem pracownika
Kapitał ludzki to inwestycja, która zawsze się opłaca, pod warunkiem, że jest realizowana rozważnie i z uwzględnieniem potrzeb pracowników. W obecnych czasach personel jest traktowany w firmach po partnersku, nie tylko z powodu braku specjalistów w niektórych dziedzinach, ale również dlatego, że firmy zdają sobie sprawę, że zatrzymanie dobrego pracownika w firmie po prostu się opłaca.
Pojawia się coraz więcej narzędzi pozwalających na efektywne zarządzanie pracownikami, a w zasadzie talentami, np. poprzez cele. Ważne, aby osobiste cele pracownika były spójne z celami firmy – tylko wówczas możemy wzmacniać identyfikację pracownika z firmą i pogłębiać jego zaangażowanie. Do dyspozycji mamy narzędzia (jak np. SuccessFactors Performance & Goals), które pozwalają nie tylko mierzyć zaangażowanie zespołu, ale też wprowadzać bodźce, które je stymulują. Jest to możliwe m.in. dzięki indywidualnemu podejściu do każdego z pracowników
i personalizacji relacji z nim.
Personalizacja relacji z pracownikiem to nic innego jak zarządzanie jego doświadczeniem. Tak jak zarządzamy doświadczeniem klienta czy gościa hotelowego, tak na podobnej zasadzie zarządzamy doświadczeniem pracownika, wpływając tym samym na jego zaangażowanie, które jest jednym z kluczowych czynników podnoszących wydajność.
Chodzi o to, aby tworzyć pozytywne doświadczenia, które wpływają i na samopoczucie pracowników, i na rotację personelu, a w efekcie na wyniki firmy. Rozwiązaniem takim jest SAP HXM, pozwalający na holistyczne zarządzanie kadrami, rozumiane także jako możliwość weryfikacji ich sposobu pracy, oczekiwań zarówno wobec pracy, jak i ewentualnych benefitów, a także motywację i poziom satysfakcji.
Z pomocą przychodzą tu narzędzia rozszerzające (wbudowaną już) funkcjonalność w SuccessFactors w obszarze HXM, wspierające zarządzanie doświadczeniem pracownika, takie jak SAP Qualtrics. Sprawdzają się one zwłaszcza w dużych organizacjach, gdzie istnieje konieczność szybkiego przetwarzania wielu zmiennych. SAP Qualtrics obejmują:
- SAP Qualtrics Employee Engagement Solution – narzędzie pozwalające na identyfikację czynników zwiększających zaangażowanie pracowników i odkrywanie przyczyn problemów w czasie rzeczywistym. Pozwala na zrozumienie postaw pracowników, automatyzuje proces zbierania danych oraz działania podejmowane na podstawie informacji zwrotnych. Zgromadzone dane „przekłada” na czytelne wykresy
(w czasie rzeczywistym) i podpowiada, jakie czynności należy podjąć, aby usprawnić pracę. - SAP Qualtrics Employee Lifecycle Solution – narzędzie stworzone do pozyskiwania opinii pracowników (na każdym etapie współpracy), które wspiera procesy onboardingu i offboardingu. Dostarcza informacji na temat tego, kim są najwydajniejsi pracownicy, co ich motywuje i w jaki sposób zatrzymać ich w firmie.
- SAP Qualtrics Employee Benefits Optimizer Solution – narzędzie pomagające spersonalizować ofertę benefitów dla poszczególnych pracowników na podstawie przekazanych przez nich opinii.
SAP Qualtrics są dowodem na to, że inteligentna automatyzacja może wspierać nie tylko procesy, ale także relacje. Dzięki nim menedżerowie lub pracownicy HR mogą dyskretnie, jednak na podstawie miarodajnych, obiektywnych przesłanek weryfikować pracowników pod kątem możliwego spadku bądź wzrostu zaangażowania w pracę. Qualtrics zbiera dane z wielu źródeł (opinie pracowników, zarówno te, wyrażone bezpośrednio
w ankietach, w czatbotach, jak i w mediach społecznościowych), a następnie przetwarza je tak, aby wykryć ewentualne zagrożenia i wprowadzić działania naprawcze dopasowane do potrzeb i oczekiwań danego pracownika. Podobnie jest z reakcjami pozytywnymi – kolejne doświadczenia pracowników są kreowane w oparciu o informacje pozyskane z analizowanych źródeł.
Zarządzanie doświadczeniem pracowników i związana z tym poprawa wydajności pracy łączą się też z optymalizacją zatrudnienia, która polega już nie na powiększaniu liczby pracowników, ale raczej na wprowadzaniu rozwiązań, które podnoszą wydajność obecnego zespołu. Narzędzia Qualtrics w SAP HXM pozwalają menedżerom i pracownikom działów HR przetworzyć pozyskane informacje (wielowymiarowe, z różnych źródeł)
w czytelne raporty, będące wskazówką, w jaki sposób wspierać doświadczenia konkretnych pracowników i zwiększać ich wydajność oraz zaangażowanie.
Zarządzanie doświadczeniem pracowników to także dobra strategia na proces wychodzenia z kryzysu pandemii. Dla większości firm był to bardzo trudny okres i teraz, po odmrożeniu gospodarki, nastąpił czas na zredefiniowanie celów i strategii biznesowych. Przejście ze standardowego zarządzania personelem do zarządzania doświadczeniem pracowników może być jedną z form wejścia w tzw. nową normalność. Bo można zwalniać ludzi (wywołując niepokoje w zespole), a można wprowadzać rozwiązania wspierające ich efektywność, przy okazji dostosowując strukturę organizacyjną firmy do aktualnej sytuacji. Ważne, aby posiadać narzędzia, które pozwolą ocenić potencjał kadrowy, zoptymalizować zaangażowanie każdego z pracowników (na podstawie spersonalizowanych danych), poznać ich opinie i oczekiwania, i podjąć z nimi dialog, który pozwoli na zbudowanie pozytywnych doświadczeń.
Czas pandemii jest czasem zmiany. Zmienia się nasza rzeczywistość. Zmieniają się podejście pracowników do pracy i ich oczekiwania (większe znaczenie rozwiązań poprawiających poczucie bezpieczeństwa, mniejsza skłonność do rotacji). Również pracodawcy inaczej patrzą na zatrudnienie, coraz częściej wykorzystując nową przestrzeń do dialogu z pracownikami i do wprowadzania niestandardowych form zatrudnienia, które sprawdziły się w czasie kwarantanny i przez wielu pracowników zostały docenione (np. praca zdalna).
Czy wraz z pandemią skończył się rynek pracownika? Na tak kategoryczne stwierdzenia jest chyba jeszcze za wcześnie. Na pewno zmieniła się rzeczywistość i oczekiwania względem zatrudnienia po stronie pracodawców, jak i pracowników.