Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie cię po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
PPK nowym narzędziem w strategii employer brandingu?
Arkadiusz Siwek, Konsultant SAP HCM w firmie Quercus, specjalizującej się we wdrożeniach SAP oraz tworzeniu aplikacji dla biznesu, jak np. Q-EM do obsługi PPK.
– Wprowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych jest dla pracodawców z pewnością kolejnym obciążeniem. Wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szkoleń, oddelegowania zespołu, który będzie PPK obsługiwać, doborem narzędzi do obsługi oraz wyborem instytucji finansowej. To zrozumiałe, że na początku realizacji tego zadania pracodawcy skupili się przede wszystkim na kwestiach operacyjnych. Na razie PPK dotyczą największych firm, ale do 2021 roku obejmą wszystkie przedsiębiorstwa. Te firmy, które już wdrożyły procedury dotyczące PPK, ale i te dopiero planujące takie wdrożenia, mogą przekuć ten obowiązek na swoją korzyść wizerunkową i wykorzystać PPK w swoich strategiach employer brandingu (zewnętrznego i wewnętrznego).
PPK mogą być wykorzystane przez pracodawców do budowania przewagi konkurencyjnej. Ustawa ustala bowiem minimalną składkę, jaką pracodawca jest zobowiązany odprowadzać na konto danego pracownika na poziomie 1,5% wynagrodzenia brutto danej osoby. Ale zezwala także na zwiększenie udziału pracodawcy do 4%. Tu warto pamiętać, że pracodawca nie może w dowolny sposób zwiększać wpłat dodatkowych – muszą one być zależne od stażu przepracowanego w danej firmie lub być zgodne z regulaminem wynagrodzeń.
Nie mniej 4% wygląda znacznie lepiej niż 1,5% i może stać się wyróżnikiem firmy, budując przy tym wizerunek dobrego pracodawcy, który troszczy się o przyszłość swoich pracowników bardziej, niż wymaga tego ustawa.
Jak wspomniałem, ustalanie wysokości składek musi być zgodne z przepisami ustawy oraz zapisami wewnętrznego regulaminu wynagradzania. Nie oznacza to jednak, że pracodawca musi ustalać jedną, równą stawkę dla wszystkich. Przeciwnie – wysokość składek na PPK może być ustalana indywidualnie, jako element systemu motywacyjnego dla pracowników. Żyjemy w tzw. erze pracownika, a to oznacza, że to pracodawcy muszą dziś być aktywną stroną na rynku pracy, zwłaszcza w sektorach z wyraźnym deficytem specjalistów. Śledząc ogłoszenia o pracę czy rankingi najlepszych pracodawców, zauważymy, że wydłuża się lista benefitów oferowanych pracownikom. Podwyższone składki w ramach PPK mogą być dodatkowym, wyróżniającym elementem na tej liście oraz sygnałem dla pracowników, że pracodawca nie tylko realizuje swój obowiązek, ale też nagradza za dobrą pracę.