Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie cię po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Praca zdalna czy hybrydowa?
Pandemia zmieniła formułę pracy. Na ile? I czy na pewno pracownicy wolą pracować tylko zdalnie? Oto opinie członków zespołu Quercus, firmy zajmującej się wdrożeniami SAP.
Jakub Grzywacz, programista, dział JAVA
Na pytanie – praca zdalna czy stacjonarna? – odpowiem, że hybrydowa, ale w moim przypadku z przewagą opcji zdalnej. Home office ma wiele zalet i jest idealną formą pracy dla programisty, mimo to dobrze jest czasem spotkać się z zespołem twarzą w twarz. Co prawda narzędzia takie jak Teams ułatwiają komunikację na odległość, jednak nie zawsze wystarczają. Niektóre kwestie łatwiej rozwiązuje się stacjonarnie.
Maciej Szymanek, konsultant SAP, dział Płace
Jestem zwolennikiem rozwiązań hybrydowych, które pozwalają najpełniej wykorzystać zalety zarówno zdalnej, jak i stacjonarnej formy pracy. I w podobnym stopniu ograniczyć ich wady. Największą zaletą pracy zdalnej jest oszczędność czasu, który musiałbym poświęcać na dojazd do biura i przygotowanie się do całego dnia. Jednak praca wyłącznie w trybie home office oznacza ograniczenie kontaktów ze współpracownikami, odseparowanie się od życia społecznego. To jest jej największa wada.
Możliwość pracy zdalnej zawdzięczamy przyspieszonej cyfryzacji w wielu firmach, która jest w dużej mierze efektem pandemii. Coraz więcej spraw i procesów można wykonać na odległość i dotyczy to również kontaktów z klientami – zarówno codziennej komunikacji, jak i bieżącego rozwiązywania problemów, co wcześniej wymagało spotkań w biurze. Stąd intensywny rozwój komunikatorów online, a także serwisów chmurowych, które pozwalają na dzielenie się dokumentami oraz na jednoczesną pracę kilku osób nad tym samym plikiem.
Wojciech Paprocki, konsultant SAP, dział Wsparcie
Pracuję zdalnie, jednak wynika to nie tyle z wpływu pandemii, ile z faktu przeprowadzki. W tym trybie docenia się rozwiązania, które ułatwiają komunikowanie się na odległość – w moim przypadku Teams sprawdzają się znakomicie, tym bardziej, że z powodu pandemii coraz więcej osób pracuje w domu lub w formule hybrydowej. Myślę też, że to właśnie z powodu rozproszenia pracowników coraz większą popularnością cieszą się portale pracownicze, czyli narzędzia pozwalające na załatwianie online wielu spraw (urlopy, harmonogramy, paski płacowe, itp.).
Olga Dura-Nowicka, administracja
Optymalnym rozwiązaniem jest hybrydowa formuła pracy, łączy zalety home office i pracy stacjonarnej, a przy tym pozwala lepiej dopasować czas pracy do indywidualnych potrzeb oraz realizowanych zadań. Ważne jest, aby utrzymać odpowiednie proporcje. Ograniczony kontakt bezpośredni ze współpracownikami negatywnie wpływa na budowanie relacji między nimi oraz na zaangażowanie zespołu. Dlatego praca wyłącznie na odległość w przypadku zespołów to duże ryzyko, nawet jeśli wykorzystujemy wszystkie funkcjonalności komunikatorów. A narzędzia te, trzeba przyznać, w czasie pandemii przeżywały prawdziwy boom i zmieniły rzeczywistość biznesową. Zauważmy, jak wiele spotkań, np. z klientami, odbywa się dziś online. Moim zdaniem renesans przeżywa obecnie również komunikacja mailowa.