Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie cię po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Kiedy, jak nie teraz? O szkoleniach pracowniczych w czasie pandemii
Stan zagrożenia epidemicznego to dla wielu firm ogromne wyzwanie. W zasadzie każdy aspekt działalności musi zostać zaplanowany na nowo, z uwzględnieniem nowych warunków i dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. W trosce o zdrowie klientów, pracowników i partnerów biznesowych wiele firm decyduje się na pracę zdalną. Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy projektów nie da się prowadzić zdalnie i trzeba je na czas pandemii zawiesić? Wykorzystajmy ten czas na podniesienie kompetencji. Kiedy, jak nie teraz?
Konieczność spędzania czasu w domu to tylko pozornie luksus. Dla wielu osób taka bezczynność jest nie do zniesienia, zwłaszcza jeśli na co dzień są aktywni. Nic zatem dziwnego, że wielu trenerów z zamkniętych siłowni uruchomiło kanały wideo, w których prezentują bezpłatne treningi na ten trudny okres w zamknięciu. Oferują ludziom ulubioną rozrywkę, a przy tym budują swój wizerunek.
Dobry czas na szkolenia
Podobnie mogą ten czas wykorzystać firmy, w których zdalne wykonywanie codziennych obowiązków nie jest możliwe. Warto poświęcić go na podnoszenie kompetencji pracowników. Można przygotować i udostępnić zespołowi (lub też przeprowadzić zdalnie) szkolenia. Jakie? To zależy od sytuacji. Producent bram garażowych może na przykład zaprezentować dystrybutorom produkty, które będą objęte planowaną na lato promocją. Szef działu HR może zaprosić podwładnych na wykład dotyczący efektywnej komunikacji z pracownikami. Dział R&D może udostępnić szkolenie z nowo wprowadzonej usługi. Można też udostępnić pracownikom szkolenia, które podniosą kompetencje potrzebne na ich ścieżce rozwoju.
„Umożliwienie rozwoju pracowników i podnoszenie kwalifikacji w ramach ścieżki rozwoju to jedne z ważniejszych elementów współczesnego employer brandingu. Pracownicy doceniają, że pracodawca dba o ich rozwój i udostępnia narzędzia, które go ułatwiają. W obecnej sytuacji zagrożenia epidemicznego sprawdzą się zintegrowane systemy, jak SuccessFactors Learning Management System (LMS), które są narzędziem pozwalającym pracownikom na zdalną realizację szkoleń, a pracodawcom na sprawne zarządzanie tym obszarem” – wyjaśnia Maciej Kabaciński ekspert firmy Quercus Sp. z o.o., specjalizującej się we wdrożeniach SAP w zakresie HR.
Rozwój ścieżki kariery z domu
Narzędzia takie jak SAP SuccessFactors Learning Management System umożliwiają naukę i rozwój poprzez: kursy online, e-learning czy coaching, zgodnie z wytyczoną ścieżką kariery oraz wymaganymi na jej kolejnych etapach kwalifikacjami.
W LMS znajduje się bank szkoleń. Dostępami do nich zarządza manager, który przyznaje uprawnienia do odbycia danego szkolenia swoim podwładnym. Mogą oni realizować te zadania albo w wyznaczonym, konkretnym terminie, albo w czasie wolnym. „Manager może przydzielać kursy na dwa sposoby – poprzez indywidualne przypisanie do danego pracownika lub udostępniając szkolenie konkretnym grupom lub zespołom. Ta ostatnia opcja sprawdzi się świetnie w obecnych czasach, kiedy np. przeprowadzenie szkoleń produktowych dla dealerów jest utrudnione w związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego” – stwierdza Maciej Kabaciński.
Budowanie przewagi
Istnieje też możliwość przypisania szkoleń nie do osób, lecz do stanowisk: „Ta opcja pozwala np. na planowanie sukcesji w firmie. Jeśli do objęcia danego stanowiska wymagana jest realizacja pakietu szkoleń, pracownik, który chce ubiegać się o daną posadę wie, jaką wiedzę musi wcześniej zdobyć” – zaznacza ekspert Quercus. W sytuacji, gdy firma realizuje długofalową strategię szkoleniową, pula szkoleń przypisana jest do każdego stanowiska. W przypadku zmiany przez pracownika stanowiska, zakres szkoleń automatycznie się zaktualizuje, jednakże historia odbytych szkoleń zostanie zarchiwizowana.
Wiedza jest dziś jednym z najważniejszych źródeł budowania przewagi konkurencyjnej, a „Life Long Learning” nie jest już tylko ideą, lecz naszą rzeczywistością – przez całe życie zawodowe musimy podnosić swoje kompetencje, aby móc sprostać wyzwaniom współczesności. Nie zawsze mamy na to czas. Dlatego – paradoksalnie – trudny okres przymusowego pobytu w domu wielu z nas może wykorzystać właśnie na to, na co nie ma czasu na co dzień – na uzupełnienie wiedzy i realizację zadań szkoleniowych.
Opieka nad dziećmi, przestój w firmie związany z zawieszeniem produkcji czy sprzedaży, kwarantanna – to nie musi być czas bezproduktywny. W końcu podnoszenie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności to inwestycja. Potraktujmy to więc – jako pracownicy – jako inwestycję w siebie. A jako pracodawcy – jako inwestycję w kapitał ludzki.
SAP SuccessFactors Learning Management System (LMS) – zalety:
· szkolenia dla pracowników z puli szkoleń udostępnianych przez SAP lub opracowanych samodzielnie przez firmę;
· zarządzanie systemem szkoleń;
· oszczędność czasu dzięki udostępnieniu szkoleń online, które każdy pracownik lub określona grupa pracowników obowiązkowo musi odbyć;
· możliwość definiowania kompetencji, którym są przypisane mierzalne atrybuty (do oceny postępów pracowniczych);
· możliwość generowania i konfigurowania wielu raportów z bogatej biblioteki raportów;
· funkcja zakupów pozwalająca na kontrolę kosztów szkoleń i realizowanie płatności online;
· możliwość zarządzania budżetami szkoleniowymi dla poszczególnych grup pracowniczych;
· funkcja przypominająca o: terminie szkoleń, okresie ważności szkoleń, nowych zadaniach do wykonania, itp.