Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie cię po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ścieżka poznania systemów SAP dla studentów
W jaki sposób studenci uczelni wyższych dowiadują się o systemie SAP? Skąd czerpią wiedzę na ten temat? Co skłania ich do rozpoczęcia przygody z oprogramowaniem ERP? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.
#1
Studia są okresem, w którym zaczyna się kreować swoją własną ścieżkę kariery zawodowej. Jest to również czas, w którym przyswaja się specjalistyczną wiedzę. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego, słowo „studiować” oznacza nie tylko naukę na uczelni wyższej, lecz również „gruntownie poznawanie, badanie czegoś; zapoznawanie się z czymś, przyglądając się czemuś uważnie lub czytając coś”. Z powodów ciągłych zmian na rynku pracy, zarówno uniwersytety, jak i politechniki kładą coraz większy nacisk na praktyczne nauczanie studentów, wszystko po to by ułatwić im start zawodowy.
Okazuje się, że często to uczelnia jest miejscem, w którym po raz pierwszy studenci słyszą o systemach SAP. W ramach studiów na uniwersytetach ekonomicznych oferowane są przedmioty, które dotyczą szeroko pojętej informatyki ekonomicznej. Porusza się tam temat modelowania i wdrażania procesów biznesowych, jak i również oprogramowania ERP. Nie sposób więc pominąć kwestię produktów firmy SAP, która jest światowym liderem w dziedzinie oprogramowania ERP. Innym przykładem są przedmioty dotyczące baz danych, czy studia podyplomowe o tematyce Big Data. To właśnie tam można dowiedzieć się o kolejnym produkcie firmy SAP – mianowicie SAP HANA, która jest narzędziem pozwalającym na szybką analizę bardzo dużej ilości danych.
Uczelnia nie jest jednak jedynym miejscem, w którym studenci mogą po raz pierwszy usłyszeć o SAPie. Przeglądając portale ogłoszeniowe można natknąć się na oferty pracy, jako konsultant SAP, programista ABAP, czy wdrożeniowiec systemów ERP. Napisana w zachęcający sposób specyfika pracy, może skłonić czytelnika do poszukania w Internecie informacji na temat tych stanowisk. Często też są to stanowiska niewymagające dużego doświadczenie, przede wszystkim w przypadku, gdy są to ogłoszenia na stanowisko młodszego konsultanta lub młodszego wdrożeniowca. Zdarza się również, że studenci dowiadują się o systemach SAP w praktyce – firma, w której odbywają praktyki/staż lub pracują korzysta z rozwiązań firmy SAP. Słysząc o produkcie, z którego korzysta ich pracodawca chcą go poznać, dzięki czemu zdobywają pierwsze doświadczenia związane z systemami SAP. W dobie pracownika firmy często poszukują pracowników bez doświadczenia, ale z chęcią dążenia do zdobywania wiedzy i doświadczenia. W tym przypadku firmy umożliwiają im naukę systemów SAP, dostarczają materiały szkoleniowe i wprowadzają w pierwsze projekty. W ten sposób studenci rozpoczynają swoją przygodę z tym systemem.
#4
Co jeszcze może skusić studentów do poznania systemów SAP? Najpopularniejszymi językami programowania z jakimi mają do czynienia są JAVA, C/C++ oraz Python. To właśnie te języki pojawiają się najczęściej w ofertach pracy, jako wymagania na stanowisko programisty. Językiem programowania, na którym bazuje się pracując w systemach SAP jest ABAP, który został stworzony przez firmę SAP. Na rynku pracy doświadczonych programistów ABAP jest dużo mniej, niż programistów wcześniej wymienionych języków. Jest to zatem interesująca propozycja dla tych, którzy szukają czegoś innego.
Nasuwa się więc pytanie – w jaki sposób studenci mogą skorzystać na przyjaźni z SAPem? Ścieżka kariery, na stanowisku programisty ABAP, czy konsultanta SAP rozpoczyna się tak samo, mianowicie od studiowania szkoleń, których autorem jest sam SAP. Nauka ta uczy samodzielności, cierpliwości oraz rozwija zdolność rozwiązywania problemów. Codziennie kształci się również umiejętność pracy zespołowej, która przydaje się podczas tworzenia projektów grupowych na uczelni. Korzyści są zatem obopólne – firma zdobywa rozwijającego się pracownika, a on sam kształci się nie tylko zawodowo, ale i osobiście.